Blog to często niezbędny fundament wielu firm w płaszczyźnie działań w sieci.

Blogi choć powstały dawno temu, nadal idą z duchem czasu. WordPress – najpopularniejszy system do blogowania – oferuje wiele różnych udogodnień i nowoczesnych rozwiązań. Co można zrobić na blogu? Wkleić posty z mediów społecznościowych, łatwo udostępnić treści w sieci, zadbać o pozycjonowanie, czy skorzystać z różnego rodzaju wtyczek rozszerzających możliwości bloga. np. reklamy, rezerwacje, sprzedaż, newsletter itp. Blog stanowi integralną część marketingu online.

Ale po co?

Powodów jest wiele niezależnie od tego czy jesteś marką osobistą, prowadzisz sklep, czy po prostu masz stronę z ofertą Twojej firmy. 50% specjalistów marketingu mówi, że blogowanie to dla nich priorytet jeśli chodzi o marketing. Może warto zastanowić się nad blogowaniem?

Pozycjonowanie

To chyba najważniejsza wartość blogowania. Blogi, w przeciwieństwie do stron internetowych pozycjonują się dużo lepiej. Możemy korzystać z możliwości tworzenia wpisów o niszowych tematach i dzięki temu wyskakiwać na wysokich pozycjach wyszukiwania co przekłada się bezpośrednio na skuteczniejsze dotarcie do klienta. Blog dzięki ciągłym aktualizacjom jest także bardziej lubiany niż statyczna strona internetowa, na której niewiele się zmienia.

Sprzedaż

Blog pozostaje nadal jednym z najlepszych narzędzi content marketingu. Wcześniej czy później każdy klient musi uzyskać więcej informacji o produkcie, czy usłudze. Klient chce zrozumieć pewne procesy, przekonać nie dlaczego warto skorzystać właśnie z Twojej firmy, a nie konkurencji. Blog łączy różne formaty – teksty, zdjęcia wideo, widgety, ankiety i wiele innych, dzięki czemu jest skuteczniejszy.

Wizerunek

Prowadzenie bloga prowadzi do dość pozytywnych skojarzeń z marką. Pozwala pokazać się inaczej, bardziej dogłębnie. Artykuły na blogu mają inne możliwości niż skrótowe wpisy w mediach społecznościowych, tutaj możesz pokazać się w pełnej krasie. Dzięki rozbudowanym i rzetelnym treściom z właściwym doborem słów kluczowych można budować wizerunek, który będzie ceniony także w wynikach wyszukiwania.

Możliwości

Ciekawy może być także fakt, ze blog może wygenerować nowe możliwości marketingowe dla naszej firmy. Dookoła bloga możemy zbudować newsletter, który zapewni nam stały kontakt mailowy z klientami, a im da możliwość bycia „na bieżąco”. Możemy także użyć bloga jako swoistego kanału komunikacji dzięki przekierowaniu klientów na nasze media społecznościowe, tak aby skorzystali z kontaktu bardziej bezpośredniego. Wpisy mogą także zawierać przycisk rezerwacji, kupowania czy formularz kontaktowy.

Jak i kiedy?

Pytanie o to o czym pisać i jak często wiąże się z niełatwą odpowiedzią. Tu trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników. Po pierwsze jaka jest nasza grupa docelowa? Jakie mamy możliwości np. czasowe (dobrze żeby pisać regularnie, a nie tylko mieć początkowy zapał) lub finansowe (czy będziemy prowadzić bloga samodzielnie, czy zlecimy to jakiejś firmie?). Sklep internetowy z zabawkami będzie prowadził bloga w zupełnie inny sposób niż np. sklep z ubraniami. Blog może pokazywać szczegóły produktów lub usług albo być pomocny w wyborze dzięki przybliżaniu klientom wiedzy na jakiś temat.

Kompletnie inną kategorią są blogi związane z marką osobistą. To, o czym piszą blogerzy zależy od wielu czynników, ale najczęściej wybierają coś, co ich pasjonuje, niezależnie czy są to filmy, gotowanie, dobieranie ubrań, malowanie się czy po prostu dzielenie się swoimi przemyśleniami.

Częstotliwość zależy od możliwości, zakresu tematów i sensu. Zwykle 2-4 wpisy miesięcznie wystarczą, ale są blogi, gdzie wpisy pojawiają się codziennie czy co drugi dzień.

Skorzystaj z pomocy

Wpisy możemy pisać sami lub zatrudnić kogoś. Cena copywritera zależy od tematu, liczby znaków, tego czy autor ma także znaleźć dla nas grafiki i uwzględnić wszystkie wytyczne pod pozycjonowanie. Dla SEO warto mieć wpisy krótsze niż 300 słów. Jeśli chodzi o stawki to są różne mogą wahać się od kilkudziesięciu złotych za pojedynczy artykuł do nawet kilkuset złotych za bardziej złożony wpis. Jeśli chodzi o samodzielne przygotowanie artykułów to zależy od możliwości i umiejętności. Dla ludzi, którzy się tym zajmują profesjonalnie napisanie 3 stron A4 zajmuje ok 30 min natomiast zlecając do niedoświadczonemu pracownikowi warto zastanowić się ile czasu mu to zajmie. Czasem lepiej zainwestować w profesjonalna pomoc wykorzystując lepiej zaoszczędzony czas.

Podsumowanie

Blog nie jest obowiązkowy, ale zdecydowanie pomocny, również w identyfikacji wizualnej firmy. Nie musi być tez drogi i czasochłonny. Główne zadanie to strategia marketingowa i określenie celów zbudowane na fundamencie wpisów z użyciem słów kluczowych. Jeśli potrzebujesz pomocy w założeniu i prowadzeniu bloga zgłoś się do nas!