W przestrzeni marketingu internetowego, nie sposób przejść obojętnie obok pojęcia e-commerce, które obecne jest w tej branży praktycznie od samego jej początku.

Co ten termin oznacza w praktyce i dlaczego jest taki ważny w planowaniu strategii marketingowych firmy?

Pod e-commerce kryje się pojęcie tzw. handlu elektronicznego lub – w skrócie – e-handlu, czyli dokonywania transakcji związanych z firmą, które realizowane są poprzez Internet, najczęściej z wykorzystaniem stron internetowych i sklepów online.

W dobie wielu przeobrażeń rynkowych oraz możliwości technologicznych część z przedsiębiorców zdecydowała się na przeniesienie swojego biznesu do Sieci. Dlaczego? Głównym powodem, dla którego większość usługodawców tak chętnie rozpoczęła prowadzenie np. sklepu internetowego była przede wszystkim możliwość obniżenia a nawet wyeliminowania kosztów związanych z prowadzeniem biznesu stacjonarnie.

Jednak e-commerce to nie tylko sprzedaż usług i towarów online, to przede wszystkim odpowiednia strategia marketingowa powiązana z odpowiednim planowaniem promocji marki w Internecie oraz dbanie o jej dobry wizerunek.

Należy także zaznaczyć, że e-handel nie mógłby istnieć bez konkretnych rozwiązań teleinformatycznych, takich jak chociażby strony internetowe. Stworzenie sklepu internetowego wymaga odpowiedniej struktury strony, powiązania go z płatnościami elektronicznymi oraz odpowiedniej optymalizacji, która pozwala na swobodne przemieszczanie się po kategoriach produktów, ich opisów oraz cen. Co ważne, strony internetowe umożliwiają także odpowiednią promocję wybranych produktów i usług. Jak to działa?

W promowaniu sklepu internetowego skutecznie pomaga i sprawdza się pozycjonowanie strony www sklepu. Od tego czy strona będzie się dobrze pozycjonować zależy wiele czynników. Jednak kluczem dobrego promowania strony poprzez badanie popularności wyników wyszukiwania przez użytkowników jest odpowiednie konstruowanie opisów, które zamieszczamy na stronie www. W przypadku sklepu internetowego dobrze, aby takie opisy były zawarte w charakterystyce danego produktu. Użycie najbardziej popularnych fraz pozwala na naprowadzenie potencjalnych odbiorców właśnie na stronę naszego sklepu www. W przypadku promocji danego produktu lub usługi pomocne jest również prowadzenie bloga firmowego, który oprócz ciekawych informacji dot. branży lub właściwości danego produktu będzie dobrą bazą wiedzy, która może zainspirować odbiorców do zgłębienia interesującego ich tematu.

Czy e-commerce to przyszłość?

Śmiało można powiedzieć, że e-commerce stało się już zjawiskiem bardzo oczywistym. Dla wielu osób nie jest to nic nowego, a większość uważa nawet e-handel za podstawowy model prowadzenia biznesu. To potwierdza również rosnąca popularność sklepów on-line, co można było zauważyć w ostatnich miesiącach pandemii. Jedno jest pewne, planując otwarcie swojego biznesu trzeba dążyć do tego, aby nasz biznes był dostosowany do nowych technologii oraz do coraz to nowszych sposobów reklamowania i promowania produktów lub usług w Sieci. E-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, a więc zawsze warto śledzić to, co się na bieżąco w tym temacie zmienia.