Systemy Zarządzania Treścią – do czego służą oraz jakie są ich rodzaje? Na to pytanie odpowiemy w dzisiejszym wpisie.
Tworzenie strony internetowej, która wygląda estetycznie oraz profesjonalnie wcale nie wymaga znajomości zaawansowanych języków programowania. Do jej stworzenia wystarczą CMS-y, czyli Systemy Zarządzania Treścią (ang. Content Management System). Czym właściwie są CMS-y? To oprogramowanie, które umożliwia samodzielne tworzenie oraz udostępnianie treści przez każdego użytkownika, który posiada dostęp do panelu administratora.
Systemy Zarządzania Treścią pozwalają na swobodne zarządzanie, publikowanie oraz organizowanie treści, jakie mają pojawiać się na naszej stronie. Wizualna oprawa oraz panel dostępności do poszczególnych kategorii na stronie jest również samodzielnie wybierany przez administratora systemu.
Jakie rodzaje CMS-ów wyróżniamy?
Systemy CMS dzielą się na systemy Open Source, czyli źródła z których możemy korzystać bezpłatnie i, których zasoby są ogólnie dostępne i nie wymagają dodatkowych opłat abonamentowych. Drugim rodzajem systemów CMS są systemy abonamentowe, które nie umożliwiają wglądu do kodu witryny oraz nie zezwalają na ingerowanie w wygląd wybranego przez nas szablonu. Taką możliwość dają natomiast autorskie systemy zarządzania treścią, które są trzecim rodzajem dostępnym CMS-ów. Autorskie oprogramowanie tworzone jest bezpośrednio pod klienta i to on decyduje o tym, jak ma wyglądać jego system oraz do jakich zasobów chce mieć dostęp.
Wśród dostępnych na rynku systemów CMS wyróżniamy kilka najbardziej popularnych z nich. Należą do nich:
1. WordPress – to najpopularniejszy działający na zasadzie open source CMS, który jest intuicyjny oraz prosty w obsłudze. Dzięki rozbudowanym motywom oraz dostępem do praktycznie nieograniczonej ilości wtyczek, umożliwia stworzenie i skonfigurowanie strony zgodnie z naszym zapotrzebowaniem oraz wymaganiami.
2. Joomla! – to drugi z kolei popularny CMS, który uznawany jest za bardziej zaawansowany względem WordPressa, jednak nie mniej intuicyjny niż jego konkurent. Joomla! umożliwia swobodną personalizację treści udostępnianych na stronie, a także pozwala na administrowanie stroną pod kątem wizualnym i użytkowym.
3. Blogger – system pozwala na zarządzanie treścią, ale raczej kierowany jest dla użytkowników, którym zależy na stworzeniu profesjonalnego bloga firmowego. Jednak zarządzanie treściami za pomocą tego narzędzia jest równie łatwe i intuicyjne.
Korzystanie z CMS-ów pozwala na samodzielnie współtworzenie oraz zarządzanie udostępnianymi treściami na stronie. Daje praktycznie nieograniczone możliwości w tworzeniu ciekawych wizualnie stron www oraz pozwala na łatwe administrowanie naszą witryną. Korzystanie z dostępnych na rynku systemów zarządzania treścią jest dobrym wyborem dla każdego początkującego użytkownika, który chce stawiać swoje pierwsze kroki w tworzeniu stron internetowych, ale także dla każdego, kto chce zacząć prowadzić profesjonalnego bloga lub inną autorską stronę.