Logo marki, to niezwykle ważny element. Od niego zaczyna się planowanie całej identyfikacji wizualnej marki. To w końcu część tożsamości naszego biznesu, która ma zapaść w pamięci odbiorcy. Jak zaprojektować logo, aby było atrakcyjne, ciekawe, a przy tym zdradzało czym nasza firma się zajmuje. W tym wpisie postaramy się na to pytanie odpowiedzieć.
Zaprojektowanie loga, które jest niebanalne, a przy tym przyciąga uwagę odbiorcy, to niełatwe zadanie. W procesie kreatywnym, należy wziąć pod uwagę kilka elementów. Sztuką jest zaprojektować znak, który będzie wyróżniał się przez najbliższe kilka lat. O czym pamiętać, aby nasze logo było uniwersalne, a przy tym zapadało w pamięć odbiorcy?
Logo, które będzie wyróżniać się przez lata, a przy tym będzie na tyle ciekawe, że odbiorca nie przejdzie obok niego obojętnie, powinno być proste, bez zbędnych elementów, z dopasowaną linią kolorystyczną. Dlaczego minimalizm w projektowaniu logo zazwyczaj się sprawdza? Prosty znak, jeden kolor i wyraźne litery, to elementy które najłatwiej nasz mózg zapamiętuje. Wystarczy spojrzeć na loga znanych marek, takich jak IKEA, czy APPLE, aby to potwierdzić. Myśląc o tych firmach od razu widzimy przed oczami identyfikację wizualne tych marek oraz kolory, które nam się z nimi kojarzą. Loga nie wyróżniają się niczym specjalnym, ale są na tyle tożsame z firmą, że nie możemy sobie wyobrazić, aby wyglądały inaczej. I to jest prawdziwy sukces brandingu – zaprojektować znak tak, aby był minimalistyczny, ale przetrwał przez lata utrwalając się w pamięci konsumentów.
Nasze mózgi analizują codziennie tysiące danych, nie są więc w stanie przetworzyć i zapamiętać wszystkiego. Potrzebny jest im do tego odpowiedni bodziec, który zakoduje dany obraz w pamięci. Może to być kształt, kolor, prosta topografia. Jeśli te elementy są zbyt skomplikowane, prawdopodobieństwo ich zapamiętania się zmniejsza. Na pozór wydawać by się mogło, że to, co odbiega od normy, która jest nam znana – w tym przypadku dany kształt, czy obraz, będzie dla nas łatwiejsze do zapamiętania. Jednak, jak pokazują badania, wcale tak nie jest.
To jak stworzyć logo, które będzie się wyróżniać, ale nie będzie przy tym zbyt skomplikowane?
- Trzymaj się prostej formy i maksymalnie trzech kolorów.
- Wykorzystuj proste, linearne kształty.
- Zadbaj o jego uniwersalność.
- Stwórz kilka wersji logotypu w podobnym designie, pomoże Ci to ocenić, które warianty są najbardziej unikalne.
- Stwórz zrozumiały dla odbiorcy przekaz – stwórz logo, które będzie zdradzało, czym zajmuje się firma.
- Badaj opinie odbiorców – na każdym etapie projektowania, dziel się swoimi propozycjami, pozwól ocenić, czy dany wariant jest dla odbiorcy atrakcyjny.
To tylko kilka z „wytycznych”, którymi warto się kierować przy projektowaniu znaku firmowego. Postawienie na prostą formę, ale jednocześnie zaprojektowanie znaku, który jest uniwersalny i unikalny pozwoli nam stworzyć ugruntowaną wizualnie markę. Logo, które skutecznie utrwali się w pamięci odbiorcy i będzie identyfikowany z naszą marką przez lata, to podstawa do kreowania atrakcyjnej identyfikacji wizualnej marki.