Co to jest Google Analytics?
Google Analytics to darmowe narzędzie od Google, które służy do analizy ruchu i zachowania użytkowników na stronie internetowej lub aplikacji mobilnej. Pomaga w zdiagnozowaniu problemów na stronie i szybkim wykluczeniu ich, tak aby Twoi odbiorcy chętnie odwiedzali Twoją stronę, czy aplikację. Czyli innymi słowy dzięki Google Analytics możesz sprawdzić ile Twoja strona miała odbiorców w danym czasie, możesz nawet dowiedzieć się skąd pochodzą, ile maja lat, jakiej są płci oraz na którą z podstron na Twojej witrynie najczęściej wchodzą.
W skrócie Google Analytics zbiera np. dane dotyczące tego:
- jak do nas trafili użytkownicy (czy poprzez wyszukiwarkę, czy poprzez odesłanie z innej strony, czy też bezpośrednio wpisując adres naszej strony, albo z reklamy w mediach społecznościowych);
- w jakim miejscu przebywali nasi odbiorcy (państwo, miasto);
- z jakiego oprogramowania korzystają użytkownicy (system operacyjny, przeglądarka, rodzaj urządzenia);
- jak zachowywali się na stronie (jak długo na niej byli, ile odwiedzili podstron).
Jak zacząć?
- Żeby rozpocząć działania z Google Analytics musimy po pierwsze założyć konto Google Analytics.
- Później należy umieścić na swojej stronie specjalny kod (tag), który jest dostępny na naszym koncie Google Analytics. Sposoby są 2: ręczne przekopiowanie kodu (dla bardziej zaawansowanych) lub użycie wtyczki implementującej kod na naszej witrynie.
Teraz Twoja strona będzie analizowana i może zacząć podglądać statystyki dotyczące całego ruchu na niej.
Jeśli posiadasz kilka stron i chcesz śledzić je wszystkie oczywiście możesz pod jednym kontem Google Analytics dodać kilka usług – to nie problem.
Jak to działa?
Dzięki Analytics możesz mieć dostęp do nowych danych na temat Twojej witryny. Google Analytics jest podzielony na różne rodzaje raportów.
Pierwszym raportem jest Czas rzeczywisty. To z niego możesz dowiedzieć się, ile osób w danym momencie odwiedza Twoja stronę. Raport rzeczywisty także pokazuje informacje o źródle wizyty, lokalizacji użytkowników, podstronach, które aktualnie odwiedzają użytkownicy, którzy są na twojej stronie.
Kolejnym raportem są Odbiorcy, w którym dowiesz się o ruchu, jaki odbywa się na stronie. Ten raport prezentuje informacje o liczbie użytkowników, w tym o nowych użytkownikach, sesjach, odsłonach, średnim czasie trwania sesji oraz współczynniku odrzuceń. Dodatkowo znajdziesz tu także informacje o danych demograficznych (wieku i płci), geograficznych (lokalizacja i język), a także wiele szczegółowych informacji które gromadzi Google.
W raporcie Pozyskiwanie dostajemy informacje dotyczące źródeł ruchu na naszej stronie wraz ze wszystkimi informacjami z nim powiązanymi.
Raport Zachowanie zgodnie z nazwą pokazuje dane o tym jak użytkownicy zachowują się na stronie. W tym raporcie dowiemy się, które strony na naszej witrynie są najczęściej odwiedzane, ile użytkownicy przebywają czasu na naszej stronie oraz jakie są ich ścieżki przemieszczania się po stronie.
Ostatni raport to Konwersje – to jedna z najważniejszych zakładek pod względem biznesowym, ponieważ dzięki niej możemy dowiedzieć się jaki przychód generuje nasza strona internetowa. W tym raporcie po odpowiedniej konfiguracji możemy śledzić informacje o połączeniach telefonicznych, wysłanych formularzach, wejściach na konkretną stronę i w zasadzie wszystkich interaktywnych działaniach naszych odbiorców na stronie.
Podsumowując Google Analytics to wspaniałe narzędzie, które daje nam wiedzę na temat naszej skuteczności w internecie. Po co tworzyć stronę internetową, której nikt nie będzie odwiedzał? Jeśli zależy ci na tym, aby twoja witryna była często przeglądana przez Twoich klientów i dzięki niej chcesz zmobilizować ich do interakcji (zakupu, wysłania wiadomości, telefonu) to Google Analytics jest niezbędne.