Zwiększ skuteczność w wyszukiwarce Google
Zoptymalizuj swoje treści za pomocą Analityki wyszukiwania.
Umieść swoje treści w Google.
Otrzymuj alerty o problemach i ulepszaj swoją witrynę.
Zrozum, jak wyszukiwarka Google widzi Twoje strony.
Google Search Console jest oficjalnym narzędziem Google służącym właścicielom witryn internetowych do monitorowania stanu swoich serwisów w indeksie wyszukiwarki Google. Zarówno stanu zaindeksowania, jak i częściowo stanu technicznego. Umożliwia wgląd w to, jak roboty sieciowe postrzegają i interpretują dany serwis.
W przypadku podjęcia pewnych działań ręcznych wobec witryny, Google Search Console jest jedynym źródłem informacji o przyczynie zaistniałej sytuacji. Pośród narzędzi takich, jak Ahrefs czy Majestic, to GSC jest najbardziej rzetelnym źródłem informacji o profilu linkowym domeny. Dzięki zakładce “Skuteczność” (wcześniej “Analityka wyszukiwania”) można monitorować widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania.
Sekcja “Skuteczność” – monitorowanie widoczności domeny
Zakładka “Skuteczność” w nowej wersji Google Search Console umożliwia analizowanie widoczności serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania pod kątem trzech podstawowych wartości:
- liczby kliknięć,
- liczby wyświetleń,
- oraz średniej pozycji.
Dodatkowo na podstawie liczby wyświetleń oraz kliknięć wyliczana jest czwarta metryka – CTR (ang. Click Through Rate), czyli współczynnik klikalności.
Sekcja “Sprawdzanie adresu URL” – analiza pojedynczych podstron domeny
Narzędzie do sprawdzania adresu URL (and. URL Inspection Tool) jest jednym z możliwych sposobów weryfikacji, czy dany adres URL znajduje się w indeksie serwisu. Informuje o ewentualnych błędach w procesie skanowania i indeksacji podstrony, a także umożliwia zgłoszenie indywidualnej prośby o zaindeksowanie adresu.
Szczegółowe informacje, które można znaleźć w raporcie stanu adresu:
- w jaki sposób robot sieciowy wykrył adres (np. poprzez mapę witryny),
- kiedy miało miejsce ostatnie skanowanie podstrony i czy zakończyło się sukcesem,
- jaki Googlebot skanował stronę (dla komputerów czy dla smartfonów),
- czy podstrona nie jest zablokowana przed indeksacją (np. w pliku robots.txt lub przez meta tag robots),
- jaki jest adres kanoniczny danej podstrony (w dwóch wariantach: wskazany przez użytkownika oraz wybrany przez Google).
Sekcja “Indeks > Stan” – globalna weryfikacja domeny
Raport dotyczący stanu zindeksowania witryny przez Google umożliwia wychwycenie błędów, które Googlebot napotkał podczas indeksacji witryny. Raport w standardowej wersji dotyczy wszystkich znanych podstron w danej domenie, ale jeżeli przez Search Console zostanie zgłoszona mapa witryny można przefiltrować listę komunikatów np. uwzględniając te, które dotyczą jedynie adresów z mapy.
Szczegółowe informacje, które można znaleźć w raporcie stanu adresu:
- w jaki sposób robot sieciowy wykrył adres (np. poprzez mapę witryny),
- kiedy miało miejsce ostatnie skanowanie podstrony i czy zakończyło się sukcesem,
- jaki Googlebot skanował stronę (dla komputerów czy dla smartfonów),
- czy podstrona nie jest zablokowana przed indeksacją (np. w pliku robots.txt lub przez meta tag robots),
- jaki jest adres kanoniczny danej podstrony (w dwóch wariantach: wskazany przez użytkownika oraz wybrany przez Google).