Jak Cię widzą, tak Cię piszą… To codzienne powiedzenie można przenieść na grunt identyfikacji wizualnej firm. Bo przecież zanim zdecydujemy się na skorzystanie z oferty danej marki obserwujemy ją i oceniamy. Co podlega naszej ocenie? Na jakie elementy zwracamy uwagę?

Może zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest identyfikacja wizualna…

Identyfikacja wizualna to podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku. Termin ten określa ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek. Spójny system wizualny jest najważniejszym elementem całościowej identyfikacji.

Elementy identyfikacji wizualnej

Podstawowymi elementami identyfikacji wizualnej są:
– nazwa firmy,
– logotyp/sygnatura
– paleta kolorów
– typografia

Powyższe elementy to jednak nie wszystko, całą identyfikację możemy podzielić na  cztery grupy:
• posiadłości – budynki, biura, środki transportu,
• produkty – towary i usługi,
• prezentacje – opakowania, etykiety, torby,
• publikacje – wszystkie materiały reklamowe oraz te z zakresu public relations.

Klienci odbierają identyfikację za pomocą wrażeń emocjonalnych oraz zmysłowych. Często mówi się o tym, że kolor, kształt, obraz czy kompozycja powoduje, że marka jest natychmiast rozpoznawalna. Identyfikacja wizualna powinna zostać
zaprojektowana z dużą starannością, ma ona wspierać strategię marki oraz wyróżnić ją na rynku.

Jak zaprojektować dobrą identyfikację wizualną?

Najlepszym wyjściem jest zgłoszenie nie do specjalistów zajmujących się właśnie kreowaniem wizerunku firm. W ofercie Daisoft.pl znajdziecie Państwo usługi projektowania identyfikacji wizualnej, dlatego przy tej okazji serdecznie zapraszamy do kontaktu.

Warto także uzbroić się w cierpliwość. Stworzenie starannej i przemyślanej identyfikacji wizualnej, która będzie skuteczna wymaga czasu. Warto zatem poświęcić odpowiednią ilość czasu, aby prace nad kreowaniem naszego brandu były staranne i przemyślanie, w tym celu zwróć szczególną uwagę na kilka kluczowych elementów:

Zgodność z wizją firmy i stylem jej działań

Identyfikacja to najszybszy, a także najbardziej sposób na poznanie charakteru firmy. Wizualizacja powinna od razu kojarzyć się ze specyfiką, lub cechą charakterystyczną danej firmy.

Spójność

Dobra identyfikacja wizualna powinna służyć latami, a stworzony wizerunek marki powinien być spójny. Poszczególne elementy powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby mogły być użyteczne na wszystkich materiałach reklamowych. Dobra identyfikacja wizualna to taka, która niezależnie od miejsca jej umieszczenia czy zastosowania, nie traci swoich właściwości wizerunkowych.

Oryginalność

To co odróżnia markę na tle innych to niepowtarzalność i wyjątkowość, dzięki temu firma zyskuje miejsce na stałe w świadomości potencjalnych klientów. Dobrze też, aby identyfikacja robiła na klientach jakieś wrażenie (budziła emocje) i była zapamiętywalna.

Prostota

Coraz częściej okazuje się, że prostota jest najtrafniejszą formą dotarcia do odbiorcy, a co ważniejsze, jest formą najłatwiej zapadającą w pamięć na długo. Slogan reklamowy powinien być nietrudny do wymówienia i zapamiętania, a logo łatwe do zauważenia i wywołujące proste skojarzenia.

Najważniejsze elementy identyfikacji wizualnej i coś więcej o nich

Nazwa

To pierwszy element, nad którym warto przysiąść podczas tworzenia nowej marki.
Warto pamiętać o tym, że nazwa Twojej firmy będzie używana niemal nieustannie – przekazuje się ją klientom w rozmowach, drogą elektroniczną, czy na drukowanych materiałach reklamowych. Dlatego dobra nazwa to taka, która zapada w pamięć, jej dźwięk ma rytm, a jednocześnie prezentuje się ona świetnie graficznie, np. w logotypie.

Logotyp
Logo to serce identyfikacji marki, obok nazwy stoi na podium najważniejszych elementów. To ono definiuje styl, w którym będziemy tworzyć pozostałe elementy. Logo ma służyć przez lata, sygnując markę i wyróżniając oferowane przez firmę usługi. Jest ono swoistą wizytówką firmy i jej “dowodem osobistym” – stanowi podstawie jej tożsamości.

Kolory

Podstawowym zadaniem kolorów w identyfikacji wizualnej jest pobudzanie emocji oraz wrażeń które chce przekazać dana marka. Odpowiedni wybór koloru dla identyfikacji wizualnej wymaga podstawowej znajomości teorii oraz psychologii kolorów. Kolor daje sygnał do tego jak marka ma być postrzegana i czym ma się wyróżniać na rynku.

Strona internetowa

Strona www wnosi wiele do tożsamości marki. To właśnie na stronie internetowej Twoi odbiorcy znajdują słowa, kolory, znaki które identyfikują Twoją firmę. Jest też głównym źródłem informacji o twojej ofercie, dlatego powinna być przyjazna dla odbiorców, a główne informacje łatwo dostępne. Statystyki pokazują, że strony, które posiadają element graficzny co 75-100 słów są częściej udostępniane w mediach społecznościowych. Opowiadanie obrazem podnosi nie tylko jakość estetyczną, ale także skuteczność naszych treści. Wszystkie elementy graficzne sprawiają, że strona internetowa jest ciekawsza dla oka, potencjalny klient zostaje na niej dłużej i zapoznaje się z Twoją ofertą.

Poligrafia

Dobra identyfikacja wizualna pozwala na stworzenie materiałów reklamowych, które przekazują komunikaty marketingowe. Starannie zaprojektowana identyfikacja wizualna budzi pozytywne emocje, zainteresowanie i zaufanie. Warto więc tak istotną dla rozwoju firmy sprawę powierzyć specjalistom i cieszyć się wynikami takiej współpracy przez wiele lat prowadząc rozwojowy i dochodowy biznes.

Podsumowując chcemy zachęcić Cię do zainwestowania w przygotowanie profesjonalnej identyfikacji wizualnej. Wiadomo wiąże się to z kosztami oraz poświęconym czasem. Czy warto? Naszym zdaniem – jak najbardziej tak. Twoi klienci przede wszystkim najpierw patrzą i kreują instynktowne emocje. Kiedy twoje usługi oraz produkty będą przedstawiane w sposób spójny, twoi klienci na pewno to zauważą. Dobra identyfikacja wizualna będzie służyć Ci przez lata i dzięki niej na pewno wzrośnie pozytywny odbiór przez klientów.