Jak działa strategia marketingowa w reklamie on-line?

 Sprzedaż produktu w Internecie, dzięki wielu dostępnym narzędziom dystrybucji informacji, jak chociażby Social Media, które w kreatywny i bardzo dostępny sposób pozwalają na promowanie produktu marki, może okazać się bardziej skuteczna niż dystrybucja stacjonarna.

Jednak, aby reklama produktu była skuteczna musi być poprzedzona odpowiednią strategią, która określi cele, odbiorców, a także nakreśli kierunek, w którym chcemy planować cały marketing naszej marki, naszego produktu lub też usługi.

Co składa się na strategię marketingową w Internecie?

Podstawą do planowania marketingu firmy jest posiadanie ciekawej, responsywnej oraz odpowiednio zoptymalizowanej strony www. Strona internetowa jest naszą wizytówką, więc niezwykle istotne jest, aby jej wygląd był atrakcyjny, a treści na niej udostępniane, były zgodne z wizją oraz polityką marki. To potwierdza tożsamość naszej marki oraz wzbudza w kliencie zaufanie do kupowanych produktów, bądź usług.

Działania, na których opieramy marketing produktu powinny być starannie zaplanowane.
W planowaniu strategii należy zacząć od sprecyzowania jej komunikatu, w tym celu warto odpowiedzieć sobie na pytania: dla kogo przeznaczony jest produkt? Jakie korzyści otrzyma klient po jego zakupie? Odpowiedź pomoże nam sprecyzować, jak będziemy formułować komunikat marketingowy. Język naszego komunikatu oraz sposób jego sformułowania będzie uzależniony od grupy jego odbiorców. Bowiem inaczej będziemy tworzyć komunikat dla nastolatka, a inaczej dla osoby w wieku 60+.

Kolejnym krokiem w planowaniu strategii jest zbadanie konkurencji. Znajomość rynku, w tym firm oferujących podobne produkty lub usługi, pozwala na wykreowanie ciekawszej i bardziej trafnej reklamy naszej marki. A jest to niezwykle ważne, zwłaszcza w przypadku, gdy nasza konkurencja jest duża, a dostęp do podobnych usług lub produktów bardziej powszechny.

Po przeanalizowaniu rynku oraz określeniu grupy odbiorców produktu, należy przystąpić do stworzenia motywu przewodniego, który będzie elementem charakterystycznym dla naszej firmy. Skojarzenie konkretnego elementu: loga, motywu, koloru lub nawet fontu, pozwala na skuteczne zapamiętanie, a następnie skojarzenie naszej marki z konkretnym produktem.

Kolejnym elementem odpowiednio dobranej strategii jest wykorzystanie kanałów dystrybucji reklamy, które są preferencyjne dla poszczególnych grup użytkowników Internetu. Warto spojrzeć do statystyk i na ich podstawie wywnioskować, jakie platformy social mediów są najczęściej odwiedzane, biorąc pod uwagę wiek, płeć oraz zainteresowania użytkowników.

Końcowym, ale na pewno nieostatnim etapem planowania strategii jest konsekwentne połączenie wizji marki z jej produktem. Jeśli produkt, który wypuszczamy jest nowy, musi być skutecznie skojarzony z naszą marką. Warto w takim przypadku podkreślać innowacyjność i świeżość produktu oraz jego uniwersalność.

Czy strategię marketingową może wymyślić każdy?

Powyższy opis elementów strategii jest bardzo fragmentaryczny i skrótowy, skupia się na najważniejszych segmentach i aspektach, które należy wziąć pod uwagę przy jej planowaniu. Należy pamiętać, że strategia to pewien rodzaju proces, który trwa od momentu decyzji o sprzedaży produktu, przez jego reklamę, sprzedaż oraz po tzw. opiekę „po-sprzedażową”. Planowanie strategii jest niezwykle kreatywnym, ale także odpowiedzialnym zajęciem, bowiem na jej podstawie buduje się kompleksowy wizerunek marki oraz planuje cele sprzedażowe. Dlatego warto w tym celu skorzystać z doświadczenia i wiedzy profesjonalistów, którzy na co dzień zajmują się tworzeniem strategii reklamowej w marketingu on-line.