Jakie są najczęstsze błędy popełniane przy tworzeniu stron internetowych?

Strona internetowa może być witryną twojej firmy. Może ona w efektywny sposób pomóc Ci w osiągnięciu celów, zbudować wizerunek Twojej firmy, zbudować zaufanie i lojalność klientów. Strona internetowa ma naprawdę duże możliwości, o ile przy jej tworzeniu nie zostaną popełnione błędy. Których błędów koniecznie trzeba unikać?

Błędy na stronie internetowej mogą okazać się bardzo kosztowne, mogą obniżyć zarobki i wywołać wrażenie rozczarowania. Warto orientować się jakich błędów unikać, aby strona realizowała założone cele, a pieniądze wydane na jej budowę szybko się zwróciły. Poniżej przedstawiamy listę błędów, których nauczyliśmy się unikać i przed którymi przestrzegamy naszych klientów. Dzięki temu ich strony działają dobrze i są skuteczne.

Strony nieprzystosowane do urządzeń mobilnych

W 2016 roku prawie 60% stron internetowych otworzono na urządzeniach mobilnych. Klienci coraz częściej wybierają urządzenia mobilne jako jedyne na których korzystają z wyszukiwarek. Odpowiednie zoptymalizowanie strony internetowej to klucz do sukcesu – ponieważ układ stron, postów, artykułów czy galerii, która sprawdza się na dużych ekranach, może być całkowicie nieczytelny na telefonie komórkowym lub tablecie.

błędy

Brak SSL

Aktualnie domeny które nie mają wdrożonego certyfikatu SSL są traktowane przez przeglądarki jako niebezpieczne. Klient odwiedzając stoją strone bez certyfikatu SSL dostanie komunikat ze strona jest niebezpieczna. Jak to wpływa na odbiór Twojej firmy? Bardzo źle.  Komunikat o niebezpiecznej stronie, może niekorzystnie wpłynąć na wizerunek Twojej marki, naruszyć jej wiarygodność oraz utrudnić budowanie zaufania w przyszłości. Po drugie, w dłuższej perspektywie należy spodziewać się zauważalnych spadków w ruchu organicznym na stronie oraz realizowanych na niej konwersjach – rejestracji, logowań, wysłanych formularzy kontaktowych, finalizacji zakupów itp.

Komunikat tego typu może skutecznie odstraszać użytkowników i co gorsza, zniechęcać ich do pozostawiania swoich danych – co jest niemal jednoznaczne jest z utratą zapytań.

Bezmyślne podążanie za konkurencją

Zbadanie stron w swojej branży jest konieczne, lecz niezbyt dobrą praktyką jest wzorowanie się na stronach konkurencji i budowanie kopii strony innej firmy. Każda firma powinna mieć swoją wizję, strategię, założenia oraz cele (własne – nie zgapione od kogoś). Strona WWW powinna wyrażać indywidualne cele i założenia firmy. Kopiowanie strony konkurencyjnej strony jest plagiatem, a dodatkowo może po prostu nie do końca być zgodna z założeniami i możliwościami naszej firmy.

W Daisoft staramy się szukać nowych rozwiązań dla klientów, a analiza konkurencji służy do proponowania nowych i innowacyjnych rozwiązań dla ich firm. Staramy się udoskonalić rozwiązania konkurencji oraz wymyślić nowe rozwiązania.

błędy

Nieodpowiednie teksty na stronie

Zdarza się, że klienci większą uwagę przykuwają do wyglądu strony, a przecież to teksty niosą wartość strony w wyszukiwarkach. Design to jedno – potrafi przyciągać uwagę, wzbudzać zaufanie i pomóc w realizacji celów, dla których została zbudowana strona internetowa. Profesjonalnie napisane teksty są niezwykle ważną częścią skutecznej witryny.

Teoretycznie pisać umie każdy z nas, ale czy dobrze? Teksty pisane na stronach internetowych są specyficzne. Powinny zawierać określone elementy i być właściwie przystosowane do witryny. Czasem klienci do pisania tekstów wybierają kogoś ze swoich pracowników, co nie jest zbyt dobrym rozwiązaniem o ile ktoś nie ma doświadczenia w profesjonalnym copywritingu. Stworzone przez takie osoby treści są zazwyczaj długie, nudne, nieprzystosowane do czytania w Internecie oraz pozbawione słów kluczowych.

Jako Daisoft zawsze doradzamy skorzystanie z usług copywriterskich. Odpowiednie efekty może zapewnić tylko współpraca copywritera, grafika i webdevelopera. Odpowiednie teksty przygotowywane są tak aby oddziaływały na klientów, zachęcały do interakcji i były dopełnieniem designu. Teksty pisane przez copyrightera są poprawne językowo oraz merytorycznie i zawierają słowa kluczowe odpowiednie dla wyszukiwarek.

Niewłaściwe materiały na stronie

Zdarzają się sytuacje w których klient chce dostarczyć materiały na stronę www (np. zdjęcia, filmy itp.). Jeśli materiały te są dobrej jakości to oczywiście nie stanowi to żadnego problemu. A co w przypadku, jeśli klient dostarcza złe materiały, a my nie doradzimy mu, że są naprawdę słabe i nie warto ich wrzucać na stronę? Źle dobrane i słabej jakości materiały na stronie niestety dość znaczącą wpływają na odbiór naszej firmy w Internecie i trzeba mieć tego świadomość. Takie materiały umieszczone nawet na najlepiej zaprojektowanej stronie sprawią, że nie wzbudzi ona zaufania klientów.

Zalecamy korzystanie z materiałów tworzonych przez Daisoft: profesjonalne zdjęcia czy filmy reklamowe lub profesjonalna płatna baza zdjęć. Odpowiednie materiały, doprze dopasowane do profilu firmy robią naprawdę dobre wrażenie na klientach.

Nieczytelna nawigacja

Nawigacja jest jednym z najważniejszych elementów na stronie. Jeśli klienci pogubią się na Twojej stronie to niestety szybko się zniechęcą. Nawigacja powinna być czytelna zatem umieszczona w takim miejscu, które jest widoczne dla klientów, zarówno w wersjach komputerowych, jak i mobilnych Twojej witryny. Ważne jest żeby odsyłała do wszystkich dostępnych podstron oraz pokazywała hierarchię witryny.

Strona gotowa i to już wystarczy

Niestety podejście, że po skończeniu projektowania strony i wdrożeniu jej to już koniec pracy jest dość błędne. Strona, aby poprawnie funkcjonowała i była widoczna w Internecie musi być regularnie aktualizowana zarówno w treści jak i cały „system”. Kiedy podczas tworzenia strony internetowej decydujemy się na zakładkę blog i wrzucamy tam kilka artykułów, a później nie mamy czasu sami pisać treści to może to zostać źle odebrane przez klientów.

Atrakcyjna i przyciągająca strona powinna zawsze być aktualna i świeża. Strona internetowa musi żyć. Klienci, którzy odwiedzają twoją stronę i widzą, że nie ma na niej nowych treści uważają, że strona jest martwa. Aktualizowanie treści jest także wymagane dla wyszukiwarek. Roboty wyszukiwarek znacznie częściej odwiedzają strony, które są aktualizowane. Jeśli zależy ci na wysokich wynikach wyszukiwania, to musisz liczyć się z ciągłą opieką nad stroną. Klienci powinni czuć, że twoja firma nadąża za zmianami.

Brak optymalizacji strony

Słaba optymalizacja strony, czyli długi czas ładowania, rozmiary grafik, kodu, czy baz danych jest częstym błędem na stronach. Te błędy niestety mocno zniechęcają klientów. Jeśli strona ładuje się dłużej niż 3 sekundy klienci po prostu z niej uciekną. Niepoprawne formatowanie tekstu to także częsty błąd – brak nagłówków, zbyt długie akapity, brak wyróżnień.

Twoja strona, choćby najpiękniejsza, jeśli nie zostanie poprawnie zoptymalizowana, to niestety nie będzie czytelna dla wyszukiwarek.

błędy

Nieodpowiednia struktura nagłówków, które w założeniu mają informować wyszukiwarkę, które z nich są ważne, a które trochę mniej; brak opisów meta, brak słów kluczowych, powielona treść, brak atrybutów „alt” obrazków – to wszystko sprawia, że strona nie osiąga wysokich pozycji, bo zniechęca – tym razem roboty wyszukiwarek.

Brak strategii SEO

Strategia SEO nie dotyczy bezpośrednio tworzenia strony, ale jest ona konieczna. Strona, której nie widać w wyszukiwarce, praktycznie nie istnieje.

Aby strona trafiała do odbiorców, musi być na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania dla wybranych kluczowych fraz tzw. słów kluczowych. Dlatego SEO ( ang. Search Engine Optimization,  to w dosłownym tłumaczeniu optymalizacja pod silnik wyszukiwarki; to proces zorientowany na poprawę widoczności w wynikach wyszukiwania).

Dlatego strategia pozycjonowania strony w wyszukiwarkach powinna powstawać najlepiej równolegle do tworzenia strony internetowej. Dzięki temu bez problemu można rozplanować rozmieszczenie słów kluczowych i wspomóc je odpowiednim designem.

W strategii SEO ważne jest m.in. skrupulatne wyznaczenie słów kluczowych oraz dobór metod pozyskiwania linków zewnętrznych. To cała strategia promocji strony – tak aby stała się wiarygodna, zaufana i na tyle ciekawa, że warta udostępniania przez użytkowników.