Wybieranie domeny naszej strony www, to pierwszy element strategii marketingowej naszej marki w Sieci. Czemu nazwa ma aż takie znacznie i jaki adres strony www wybrać, aby nie zrazić do siebie Klientów?

Myślimy często skrótami i skojarzeniami, a także konkretnymi kategoriami i szablonami. A co najważniejsze, słowa i nazwy, jakie zauważamy, i które są dla nas chwytliwe i proste, zapamiętujemy najbardziej, kojarząc je potem z konkretną marką, czy produktem. Jest to mechanizm, który wykorzystuje się przede wszystkim w reklamie produktów, ale nie tylko. Jego zastosowanie można zaobserwować również w marketingu internetowym.

Czy wybranie dobrej domeny jest gwarancją jej popularności?

Popularność strony zależy przede wszystkim od jej wyglądu, responsywności, odpowiedniej optymalizacji, a przede wszystkim zawartości. Jednak jej nazwa, choć nie determinuje w dużej mierze zasięgów i „klikalności” naszej witryny, może skutecznie zapaść w pamięć odbiorców i kojarzyć konkretne słowo, wyrażenie właśnie z naszą marką.

Nazwa domeny – błędy, których lepiej nie popełniać

Wybierając nazwę naszej strony www często okazuje się zadaniem trudniejszym niż nam się wydawało. Jest tak m.in. dlatego, że pomysł na nazwę, który wydawał nam się kreatywny i przy tym bardzo chwytliwy, okazuje się być już zajęty. Wydaje nam się wtedy, że wszystkie nasze pomysły, to tak naprawdę pomysł kogoś innego. Jednak nie należy się tak łatwo poddawać, a przy tym pamiętać, aby nie popełnić kilku błędów, które mogą zaważyć na dostępności do naszej strony www.

Wybierając swoją domenę, pragniemy zazwyczaj, aby jej nazwa mówiła już coś o nas naszemu odbiorcy. Zrozumiałe jest wybieranie na adres witryny nazwę naszej firmy, aby tworzyć od początku konsekwentną identyfikację marki. Jest to działanie słuszne i bardzo często praktykowane, jednak jeśli nie tworzymy strony np. pod sklep internetowy, a chcemy być zauważalni pod konkretną usługą, wybór nazwy nie wydaje się być już taki prosty.

Dla przykładu: jeśli zajmujemy się tworzeniem stron www, i jest to nasza główna i jedyna usługa, to zależy nam, aby w nazwie domeny zawrzeć wyrażenie: strony, strona, stronki, czy tym podobne. Jednak, jak się okazuje często te nazwy są już zajęte. Dlatego niestety, zaczynamy tworzyć zbyt długie wyrażenia, w których łatwo, przy wpisywaniu ich do wyszukiwarki, zrobić błąd i, które ciężko zapamiętać.

Polskie znaki w nazwie również nie stają się pomocne. Wyraz użyty w nazwie bez polskich znaków nie brzmi często atrakcyjnie i również może prowadzić do popełnienia wielu błędów podczas wpisywania go w wyszukiwarkę.

Abstrakcja i zbytnia kreatywność w nazywaniu naszej witryny również mogą okazać się mało pomocne. Im bardziej wymyślne i abstrakcyjne nazwy, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że odbiorca je zapamięta.

Jaka jest więc recepta na dobrą nazwę?

Nie ma dobrej recepty, tak samo jak nie ma gotowych rozwiązań na szybką popularność naszej witryny. Jednak w tym wypadku lepiej skupić się nad wyborem wyrażenia prostego, łatwego do zapamiętania, aniżeli potrzebą zdublowania podobnego adresu witryny, która jest już zajęta. Często nieoczywiste pomysły okazują się tymi najlepszymi, a nazwa, która wydawała nam się mało chwytliwa, okazuje się być strzałem w dziesiątkę.