Na oficjalnej stronie znajdziemy taką informację:

„Załóż sklep i rozwijaj go dzięki PrestaShop. Uruchom już teraz swój sklep online. Mamy rozwiązanie na wszystko.” – czy to prawda?

Prestashop pozwala stworzyć pełnowartościowy i funkcjonalny sklep internetowy za darmo. Sklep, który działa na Prestashop jest faktycznie darmowy – możemy go pobrać z oficjalnej strony Prestashop.

Koszty które musimy ponieść (ale to w przypadku każdej strony) to domena oraz hosting. Ewentualnym dodatkowym kosztem może być wdrożenie przez programistę jakiejś konkretnej funkcjonalności, której dodatkowo oczekujemy od sklepu. Sklep sam w sobie nie generuje praktycznie żadnych kosztów i stanowy dobry punkt startowy do rozpoczęcia sprzedaży w internecie lub promocji swojej działalności.

Czy Prestashop to rozwiązanie profesjonalne, skoro jest za darmo?

Jeśli prowadzisz sprzedaż w której:

  • Produkty maja konkretną cenę
  • Produkty mają warianty, czyli różne cechy jak np. kolor, rozmiar, skład itp.
  • Ilość produktów nie przekracza kilkaset tysięcy

To jak najbardziej tak – Prestashop sprawdzi się całkiem nieźle. Dla jakiego biznesu?
Sklepy z odzieżą, AGD, RTV, artykułami codziennego użytku i wiele innych.

Jeśli natomiast chcesz mieć swobodną możliwość personalizacji produktów lub cena twoich produktów jest uzależniona od wielu czynników, albo wycena ma skomplikowane zasady to Prestashop w wersji podstawowej nie będzie w stanie temu sprostać. Z pomocą mogą tu przyjść dedykowane moduły Prestashop lub platformy e-commerce pisane na specjalne zamówienie.

Prestashop to darmowe rozwiązanie w swojej podstawowej wersji więc możesz skorzystać z niego bez opłat i mieć swój sklep internetowy. Jest ono ciągle udoskonalone przez społeczność a pomoc techniczną można uzyskać na niezliczonych forach dla deweloperów. Otwarte oprogramowanie to także wady: w przypadku znalezienia luki stajemy się łatwym celem ataku hakerskiego jeżeli nie aktualizujemy sklepu.

Zalety PrestaShop

  • Funkcjonalny panel do zarządzania sklepem
  • wsparcie wielojęzyczności i lokalizacji
  • możliwość tworzenia kont z różnymi uprawnieniami (np. sprzedawca, administrator)
  • stosunkowo dobra wydajność
  • wbudowany market z dodatkowymi modułami
  • spora popularność, która powoduje że dostawcy usług sami opracowują dodatkowe moduły (np. PayU, PayPal, firmy kurierskie itp…)
  • możliwość organizacji produktów za pomocą kategorii, tagów
  • stale rozwijane oprogramowanie
  • użyteczne funkcje wspierające działania SEO (np. możliwość dodawania semantycznych linków, edycja tytułów i meta description bezpośrednio w edycji produktu) a do tego mnóstwo opcji optymalizujących ogólną wydajność i szybkość działania, czytaj więcej o optymalizacji SEO PrestaShop
  • użyteczne funkcje dla marketingu (np. analityka, newsletter, obsługa formularzy kontaktowych)
  • otwarte oprogramowanie – PrestaShop było, jest i będzie darmowe
  • przygotowany do skalowania – PrestaShop jako jeden z nielicznych systemów Open-Source ma zaszyte funkcje wspierające skalowanie w pionie i poziomie.
  • dostępność wielu gotowych szablonów/ motywów, umożliwiających stworzenie profesjonalnego sklepu w niskiej cenie

Wady PrestaShop

  • brak kilku podstawowych funkcji bezpośrednio w sklepie (np. płatność za pobraniem, funkcja bloga, mechanizm “custom fields
  • stosunkowo trudna edycja szablonów – wymaga znajomości Smarty
  • płatne dodatkowe moduły
  • zbyt skomplikowana budowa i mnogość aktualizacji utrudniająca niezależny rozwój sklepu, paczka z instalacją podstawowego skryptu zawiera tysiące plików
  • brak wstecznej kompatybilności wersji 1.7 z 1.6 – co zmusza właścicieli posiadających wersję 1.6 do “przesiadki” na nowy system 1.7 i konieczność zbudowania sklepu praktycznie od nowa
  • miejscami miało intuicyjna obsługa w panelu administratora

PrestaShop to doby wybór dla małych i rozwijających się firm. Będzie świetnym rozwiązaniem dla standardowego handlu w takich branżach jak moda, biżuteria elektronika, kosmetyki, narzędzia itd… Jego wady dotyczą szczegółów, które można zniwelować optymalizacją. Wypada nieporównywalnie dobrze na tle innych systemów sklepowych, ale też nie ma szans w starciu z niestandardowymi potrzebami jak każdy inny system Open-Source.