Tworzenie skutecznego tekstu na stronę www, który spełnia zasady SEO marketingu, musi opierać się przede wszystkim na prostym i zrozumiałym przekazie dla odbiorcy. Dlaczego komunikat powinien być maksymalnie uproszczony i jaki ma to związek z pozycjonowaniem strony www? O tym w dzisiejszym wpisie.
Plain language (ang. prosty język), to pojęcie które ma zastosowanie przede wszystkim
w komunikatach masowych – treściach, które mają trafić do jak największego grona, ale przy tym do osób, które zrozumieją przekaz bez względu na stopień znajomości ich języka oraz wykształcenie. A jakie to ma znaczenie dla SEO? Przede wszystkim pomaga w dopasowaniu się do algorytmu Google.
Dzięki tworzeniu conentu, który jest merytoryczny, ale przy tym prosty, Twoja strona www dostarcza odpowiednie informacje do użytkownika, a przy tym staje się bardziej widoczna dla wyszukiwarek.
Osoby, które na co dzień zajmują się projektowaniem treści, na pewno dobrze znają zasadę simple buteffective i to ona wydaje się najbardziej tłumaczyć dlaczego stosowanie plain language w komunikacji SEOjest ważne. Pisanie w prostym języku niesie za sobą przestrzeganie określonych, zbiorowych reguł językowych. Sprawdźmy, które z nich są najważniejsze:
- W prostocie siła – używaj prostych, zrozumiałych i powszechnie znanych słów.
- Składaj zdania zgodnie z zasadą 1:1, tzn. jedna myśl = jedno zdanie.
- Uporządkuj tekst tak, aby posiadał wygodną i logiczną strukturę .
- Nie używaj rozbudowanych zdań. Zamiast tego skup się na zawarciu informacji w krótkim wersie. Jeśli myśli jest więcej, rozdziel każdą z nich kropką. Lepiej stworzyć kilka zrozumiałych zdań, niż zawrzeć wszystko w jednym, ale rozbudowanym zdaniu.
- Przekazuj to, co jest najistotniejsze. Nie twórz dodatkowych historii wokół jednej informacji.
Stosowanie się do tych zasad nie jest proste, tak samo jako tworzenie contentu w myśl zasady proste, ale efektywne. Nie zawsze jesteśmy w stanie zawrzeć konkretnej informacji w kilku zdaniach. Każdy kto zajmuje się zawodowo pisaniem na pewno ma tego świadomość. Dlatego pomocnym ćwiczeniem do prostej komunikacji jest rozpisywanie treści w schemacie. Przed przystąpieniem do pisania warto rozpisać swoje myśli i informacje, które chcemy przekazać, a następnie przygotować schemat, z którego stworzymy logiczną i uporządkowaną strukturę treści.
Czy tworzenie contentu w myśl zasad plain language, to przepustka do lepszego pozycjonowania?
Jak to bywa w SEO marketingu, można na to pytanie odpowiedzieć: i tak i nie. Tak, jeśli nasz test faktycznie jest zrozumiały i jasny, ale przy tym merytoryczny. Nie, jeśli wydaje się merytoryczny, ale nie jest zrozumiały. W końcu algorytmy Google pozycjonują najwyżej te teksty, które są po prostu czytelne dla użytkownika.