Na pewno niejednemu z nas zdarzyło się kiedyś, że pośpiesznie kliknęliśmy w przyciągający uwagę tytuł artykułu, którego treść okazała się zupełnie inna, niż wskazywał na to jego nagłówek. Przeczytanie treści niezwiązanej z tematem zawartym w tytule budzi zazwyczaj naszą irytację oraz poczucie, że zostaliśmy oszukani. Właśnie w taki sposób działa clickbait, czyli zjawisko internetowe, którego celem jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy poprzez chwytliwy, często kontrowersyjnego tytułu, który przesadnie wyolbrzymia, a nawet niekoresponduje z faktyczną treścią.

Dlaczego nie warto przesadnie wykorzystywać clickbaitów?

Clickbait ma niesamowitą możliwość w zakresie zwiększenia zasięgów dostępności do artykułu, posta czy innej treści, którą udostępniamy. Jednak warto pamiętać, że zasadniczą konsekwencją jego wykorzystywania jest zniechęcenie do marki naszych odbiorców. Tworzenie nagłówków, które nie mają pokrycia w treści i nie odpowiadają na pytania zadane w tytule budzi większą frustrację odbiorców oraz skutecznie zniechęca ich do dalszego śledzenia udostępnianych przez nas treści.

Nadmierne wykorzystywanie clickbaitów jest również często nieodpowiednie dla celu oraz tematyki tekstów, jakie umieszczamy na stronie. Jeżeli zależy nam na tworzeniu ciekawych artykułów na bloga, które pomogą w pozycjonowaniu strony, a także będą interesujące dla naszych odbiorców, używanie clickbaitów w tworzeniu treści będzie niepotrzebne. Dobry artykuł, który jest skonstruowany według zasad SEO marketingu obroni się sam, a jego główny cel, czyli ilość kliknięć i dobre wypozycjonowanie strony będzie realizowany przez umiejętne rozmieszczenie słów kluczowych i odsyłaczy w postaci linków ukrytych w tekście.

Co budzi najwięcej kontrowersji wśród odbiorców?

Wśród największych wad nadmiernego wykorzystywania clickbaitu w tytule można wymienić:

  • dezinformowanie odbiorcy,
  • wzbudzenie irytacji u odbiorcy treści,
  • pozbawienie wartości merytorycznej udostępnianej treści (odbiorca, który kolejny raz natknie się na nagłówek z clickbaitem może ocenić nasze treści jako mało merytoryczne, a ich tytuły niezwiązane z szukaną przez nich frazą),
  • utrata zaufania do marki.

Czy stosowanie clickbaitów się opłaca?

Clickbait uchodzi obecnie za bardziej negatywne niż pozytywne zjawisko w Internecie. Jednak warto zauważyć, że umiejętne oraz nienachalne stosowanie chwytliwego tytułu nie będzie od razu szkodliwe dla naszej marki. W korzystaniu z możliwości tego zjawiska należy przede wszystkim zachować umiar i umieć odpowiedzieć sobie na pytanie, czy profil naszej działalności i charakterystyka zamieszczanych treści będzie dla niego odpowiednia. Bowiem czym innym będzie clickbait dla portalu plotkarskiego, a czym innym dla bloga firmowego o tworzeniu stron internetowych.