UX Design z języka angielskiego tłumaczy się jako projektowanie użyteczności. W zakresie tej definicji mieszczą się również wszystkie działania użytkownika, które poprzez doświadczenie tego, jak one działają, wpływają na decyzyjność odbiorcy. Pojęcie to wykorzystuje się w odniesieniu do stron internetowych, produktów elektronicznych oraz ogólnie technologii informacyjnych.

Na czym polega UX design w praktyce?

Wszystkie działania, jakie podejmuje w internecie użytkownik niosą za sobą jakieś doświadczenie. Dla przykładu, jeśli odbiorca wejdzie na stronę www sklepu, czy firmy, która nie jest zaprojektowana w przyjazny i intuicyjny sposób, szybko zniechęci się do jej dalszego przeglądania. Zatem to doświadczenie będzie dla użytkownika raczej negatywne – nie znajdzie tego, co szukał. W takiej sytuacji można, więc określić, że strona www firmy nie spełniała wymogów UX designu, czyli nie była dla odbiorcy przyjazna.

Jakie cechy powinna mieć strona zgodna z UX designem?

To, aby strona www była przyjazna dla użytkownika i przyjemnie się z niej korzystało zależy od kilku czynników. Przede wszystkim, by ocenić przydatność konkretnych rozwiązań zastosowanych na stronie, musza one w pełni odpowiadać potrzebom jej odbiorców. Do głównych cech takiej witryny zaliczyć można:

Kto odpowiada za to, aby aplikacje i strony www spełniały wytyczne UX designu?

Nad tym, aby strona czy aplikacja była przyjemna w użytkowaniu odpowiada UX designer, czyli osoba, która zajmuje się projektowaniem doświadczeń odbiorcy od podstaw. Głównym celem UX designera jest zaprojektowanie strony w sposób jak najbardziej funkcjonalny i użyteczny, a tym samym jak najbardziej satysfakcjonujący dla użytkownika. Projektowany interfejs, układ strony i wszystkie inne elementy wpływające na funkcjonalność „produktu”, muszą
w maksymalny sposób wpływać na komfort jego użytkowania.

W jaki sposób UX designer wie jak zaprojektować produkt przyjazny odbiorcom?

Projektowanie poprzedzone jest kompleksowym badaniem potrzeb użytkowników – przewiduje, co dla odbiorcy będzie dobrym rozwiązaniem oraz w przypadku już istniejącego produktu, np. strony www – przeprowadza audyt lub ankietę, na podstawie których bada satysfakcję użytkowników z zastosowanych rozwiązań. Dzięki otrzymanym wynikom wie, co należy zmienić oraz co poprawić, aby przykładowa strona www była dla odbiorcy przyjazna i bezproblemowa w użytkowaniu.