Posprzątajmy

Poniżej publikujemy listę kilku przykładowych zaleceń dotyczących optymalizacji stron WWW. Jeśli zależy Ci na tym aby Twoja witryna była lepiej indeksowana przez roboty wyszukiwarek skorzystaj z naszych podpowiedzi.

Ustawienie meta robots

Metatag robots umożliwia kontrolowanie sposobu indeksowania danej strony i wyświetlanie jej użytkownikom w wynikach wyszukiwania. Dzięki niemu możemy wykluczyć z oceny witryny strony, które nic do niej nie wnoszą i mogą osłabiać pozycjonowanie.

Więcej tutaj

Wprowadzenie meta tagu na stronach, których Google nie ma indeksować:

<meta name=”robots” content=”noindex, follow, noodp, noydir” />

Przydatne jest także usunięcie tagu link canonical na tych stronach.

breadcrumb

Breadcrumbs

Breadcrumb (nawigacja okruszkowa) daje twoim odbiorcom łatwiejszą orientację w serwisie, a także szybki powrót do poprzednio przeglądanych podstron. Użyte w nawigacji słowa kluczowe pomagają wyszukiwarce połączyć ze sobą różne podstrony w obrębie jednej strony internetowej. Breadcrumb jest również świetnym narzędziem do linkowania wewnętrznego w obrębie witryny.

Więcej tutaj

Funkcjonalność ta powinna być umieszczona między menu górnym a nagłówkiem H1 lub pomiędzy nagłówkiem H1 a treścią i automatycznie tworzyć nawigację na podstawie struktury strony, np.:

  • {url}
    {brand} -> {strona} -> {strona}
  • {url}
    {brand} -> {strona} -> {strona} -> {strona}

Nagłówek H1 na stronie głównej

Nagłówek ten jest jednym z podstawowych elementów, na które zwracają uwagę algorytmy wyszukiwarek. Każda podstrona powinna mieć tylko jeden nagłówek rzędu pierwszego z zawartością, który jednoznacznie informuje o czym jest strona. H1 jest przez roboty traktowane podobnie jak nagłówek artykułu w gazecie, istnienie dwóch takich elementów (nawet jak jeden jest pusty) może powodować, że program komputerowy Google oceni stronę niepoprawnie i pokaże ją niżej w wynikach wyszukiwarki.

www

Optymalizacja szybkości strony

Poprawne wdrożenie wymagań, które znajdziemy w wyniku testu Google Page Speed Insights zapewni Twojej stronie wysoką wydajność, która przełoży się na komfort użytkownika i wyższe notowania w wyszukiwarkach oraz jak twierdzi Google, przyczyni się do zwiększenia konwersji.

W większości przypadków powinny pomóc te dwa rozwiązania:

  • pełna konfiguracja pluginu Autoptimize (minifikacja html/css/js, async na czcionkach, lazy load)
  •  ‘ręczne’ skompresowanie obrazów (np. poprzez https://tinyjpg.com/) lub z wykorzystaniem innego pluginu.

 

Pełen raport swojej strony  można sprawdzić pod adresem:

Google Page Speed Insights

Mikrodane schema.org na całej witrynie

Mikrodane ułatwią robotom powiązania nazwy firmy ze stroną internetową. Dzięki takiemu działaniu algorytmy mogą w sieci znaleźć i oceniać informacje o firmie niezależnie od tego czy ze strony wprowadzi link do witryny czy nie. Dodatkowo istnieje szansa, że na zapytania brandowe pojawią się wyniki rozszerzone z danymi firmy po prawej stronie.

Poprawność wdrożenia mikrodanych można przetestować w narzędziu Google.

Więcej

<script type=”application/ld+json”>{
“@context”: “http://schema.org”,
“@type”: “LocalBusiness”,
“address”: {
“@type”: “PostalAddress”,
“addressLocality”: “[miasto]”,
“streetAddress”: “[ulica]”,
“postalCode”: “[kod-pocztowy]”,
“addressRegion”: “[województwo]”,
“addressCountry”: “Polska”
},
“name”: “[nazwa]”,
“legalName”: “[pełna-nazwa-prawna]”,
“alternateName”: “[nazwa-alternatywna]”,
“brand”: “[brand]”,
“email”: “[email]”,
“telephone”: “[telefon]”,
“image”:”[adres-url-do-logo]”,
“logo”:”[adres-url-do-logo]”,
“priceRange”: “PLN”,
“url”: “[domena]”,
“openingHours”: “[godziny-otwarcia]”,
“sameAs”: “[linki-do-social-media-itp]”
}</script>

Dane kontaktowe na stronie kontakt

Dane kontaktowe ułatwią robotom powiązania nazwy firmy ze stroną internetową. Dzięki takiemu działaniu algorytmy mogą w sieci znaleźć i oceniać informacje o firmie niezależnie od tego czy ze strony wprowadzi link do witryny czy nie. Użytkownikom z kolei ułatwi to dostęp do danych teleadresowych.

Wdrożenie Lazy Load

Lazy loading powoduje, że obrazy i pliki wideo wczytują się dopiero wtedy, gdy użytkownik znajdzie się w tej części strony, w której one się znajdują. Dzięki niemu stworzona strona internetowa załaduje się szybciej co z kolei zwiększy zadowolenie potencjalnego klienta i prawdopodobieństwo dokonania konwersji.

Więcej

Przy wdrażaniu tej funkcjonalności należy pamiętać o tym, by dać alternatywną wersję wczytywania zdjęć w tagach <noscript>. Bez tego algorytm Google będzie mógł mieć trudność z wczytaniem grafik co może powodować ocenę wersji strony bez zdjęć – a więc będziemy mieli zawsze gorszą ocenę od konkurencji.